כפתור ההפעלה

התנהגות האדם תמיד ריתקה אותי

מדוע אנחנו מתנהגים כפי שאנחנו מתנהגים?

מה מניע אותנו להתנהג בצורה מסויימת? למה זה קשור?

כשלמדתי ניתוח התנהגות יישומי זה ממש התחבר ועזר לי מאוד בשטח החינוכי.

 

העקרון הראשון והבסיסי אליו נחשפים בלימודים הוא הקשר ההתנהגותי שקיים בסביבה:

טריגר >> התנהגות >> תוצאה

בפוסט הזה נתמקד בטריגר


לכל התנהגות שלנו יש טריגר

מה הכוונה?

אני אוהבת להציג את זה כמו כפתור הפעלה ▶

משהו שקרה קודם- שגורם לנו לפעול בצורה מסויימת.

הטריגר יכול להיות חיצוני (בכביש- רואה ניידת משטרה ומיד שמה רגל על הברקס),

יכול להיות גם פנימי ( בכיתה- מחשבה שקפצה לתלמיד "אני לא אצליח במשימה" ובעקבותיה הוא יוצא מהכיתה)


בואו ניקח את דוגמת הילד המשתטח בקניון- למי זה לא קרה?

אז למה שילד ישתטח בקניון בבכי?

כנראה שמשהו שראה, רצה- הפעיל אותו.

התנהגות בדר"כ לא קורת בריק, בחלל ריק

צריך סביבה, אנשים, אינטרקציה, גירויים.


ואיך זה קשור לניהול כיתה?

 

ברמה האישית גם לנו יש כפתורי הפעלה. חשוב שנכיר את כפתורי ההפעלה שלנו- מה מתסכל אותנו בכיתה? מה מפעיל אותנו בשיעור? למה ולמי אנחנו הכי מגיבים בשיעור? ברגע שנזהה זאת על עצמנו נוכל לעבוד על זה ולווסת זאת.

 

ברמת הכיתה- בסביבה הכיתתית יש מגוון טריגרים שכיחים שמייצרים כל פעם מחדש בעיות התנהגות בשיעור. כדי לנהל כיתה בצורה יעילה ומיטבית צריך בשלב הראשוני לזהות את הטריגרים בכיתה- מה גורם להתנהגויות לא רצויות להופיע?

לדוגמא: טריגר שכיח בכיתות נקרא: זמן המתנה– זמן "מת" בו לא הוגדר לתלמידים מה לעשות. זהו זמן נפיץ מאוד- בו נראה התנהגויות לא רצויות ואף אלימות.

 

ברמת הפעולה זיהינו כפתורי הפעלה? מצויין! עכשיו עוברים למניעה!

חושבים איך אפשר למנוע מהטריגר להופיע.

לדוגמא, אם זיהינו שזמנים "מתים" בכיתה מייצרים בעיות התנהגות-

נחשוב, מה אנחנו יכולים לעשות כדי למנוע אותם?

מה אנחנו יכולים לעשות כדי להניע התנהגות של עשייה ופחות המתנה?

 

רוצים להתקדם ולקבל כלים על הקשר ההתנהגותי בסביבה הכיתתית?

לחצו והכירו את חבילת הקשר ההתנהגותי>>

האתר נבנה ע"י אוקיי דיגיטל בנייה וקידום אתרים