שוב מצאת את עצמך נכנסת לכיתה,
מרגישה שהכיתה תוססת,
רעש,
הפרעות לא פוסקות
ואת רוצה רק ללמד ולהספיק חומר.
עצרי!
כאמור אנחנו חיים בהווה,
אבל להיות נוכח בהווה זו משימה כבר יותר מאתגרת.
מצחיק להגיד אבל בשטח החינוכי
צריך לתרגל נוכחות
למה?
כי השטח החינוכי יכול להיות מאוד דינמי, משתנה ודורש.
דורש לחשוב קדימה, להציב יעדים, לתכנן, להציב מטרות לעתיד.
אז מה הבעיה?
הבעיה היא שלפעמים עם כל העומס, הדרישות
אפשר בקלות לשכוח להיות נוכח.
נוכח ברגע, בשיעור, עם התלמידים.
ומה עוזר להיות נוכח?
הנוכחות עוזרת לי להרגיש את מצב הרוח של התלמידים
להיות קשובה לקשיים שעולים בשיעור
ובכך- למנוע הפרעות ולהצליח לתת פתרון מתאים-
לפני שהמצב מסלים.
ובמילה אחת:
להתגמש
ואיך משיגים נוכחות- גמישות?
>> משתדלים להיות בפְּרֵזֵנְט. (בכאן ועכשיו)
>> נוכחים עד כמה שאפשר בשיעור ומתגמשים כשצריך.
>> מגיעים מתוכננים אבל מקשיבים למה שקורה בהווה.
>> מקבלים תמונת מצב
מה הכוונה?
תמונת מצב לימודית:
מזהה שהכיתה מתקשה להבין את מה שהסברתי ומפטפטת,
מזהה שהכיתה מתקשה להבין את מה שהסברתי ומפטפטת,
אז מתגמשת ובוחרת דרך אחרת.
תמונת מצב רגשית- התנהגותית:
רואה שהכיתה תוססת מהרגיל
רואה שהכיתה תוססת מהרגיל
אז מחליטה להתגמש ולאפשר להם הפוגה כמה דקות.
תמונת מצב חברתית:
שמה לב שיש ריב בין כמה ילדים בכיתה
שמה לב שיש ריב בין כמה ילדים בכיתה
אז עוצרת לכמה דקות ועוזרת לפתור את המצב.
ואיך זה יעזור?
נוכחות גמישה שכזו תראה לתלמידים:
שרואים אותם
שמבינים אותם
תפתור בעיות התנהגות מהר
כך שהשיעור יוכל להמשיך בצורה רגועה ללא הפרעות.