מכירים את ניסוי המעלית?
ברגע שאדם אקראי נכנס למעלית, מיד נכנסים אחריו 4 שחקנים – ועומדים בצורה הפוכה ממנו.
עם הגב לדלתות המעלית, כשהמבט שלהם מופנה אליו.
מנחשים מה קורה לאחר מספר שניות?
האדם האקראי מתחיל להסתובב ונעמד בדיוק כמוהם- בצורה הפוכה.
כשאני מראה את הסרטון לצוותים חינוכיים הדבר הראשון שאומרים הוא: לחץ חברתי.
ואני אומרת: "בואו נפרק את זה":
- איזו התנהגות ראיתם?
האדם האקראי הסתובב במעלית ונעמד בצורה הפוכה- בדיוק כמו השאר, תוך מספר שניות.
- מה קרה קודם שגרם לו להתנהג ככה?
4 אנשים נעמדו בצורה שונה ממנו כשהמבט שלהם מופנה אליו.
- ומדוע לדעתכם בחר להתנהג ככה?
והתשובות הן: כדי להימנע מקשר עין, שיפסיקו להסתכל עליו, שאולי יאמרו לו משהו, כדי שיקבל הרגשה שהוא כמו כולם, תחושה שהוא לא שונה מאחרים.
התנהגות שאנחנו בוחרים נועדה כדי לעזור לנו:
להימנע/ להפסיק משהו לא נעים עבורנו
לקבל משהו (מהסביבה/ מעצמנו)
או גם וגם
ואיך זה קשור לניהול כיתה?
גם בסביבה הכיתתית אנחנו רואים התנהגויות מגוונות.
חלקן התנהגויות רצויות
וחלקן לא רצויות ואף מאתגרות.
כדי ללמוד איך להתמודד איתן, צריך תחילה לבדוק ולהבין:
- מה קרה קודם– שגרם להתנהגות להופיע? (פוסט כפתור ההפעלה)
- מה לדעתכם רוצים להשיג בעזרת ההתנהגות הזו?
- והאם התוצאה שרצו- הושגה?
שימו 💙: אם התנהגות ממשיכה- משהו משמר אותה
וזה כבר לפוסט הבא..