אז עוד כמה ימים זה קורה.. פותחים שנה שוב..
לנו כאנשי חינוך יש את ההזדמנות בכל שנה להעריך מחדש. הזדמנות זו מאפשרת לי לעצור, לברר מה חשוב לי, מהם הערכים שמשמעותיים עבורי שעל פיהם אני רוצה לפעול, מה אני רוצה שיקרה בשנה הזו, מהן המטרות שלי עבורי ועבור התלמידים שלי?
זה אולי נשמע פשוט אך רבים הפעמים שבהם יש פער בין מה שאני מצהירה שהם הערכים שלי לבין הפעולות שלי הלכה למעשה בשטח, יום יום.
לדוגמא- איש חינוך שערך היצירתיות חשוב לו אבל בפועל מתקשה להיות יצירתי, להתגמש, לחשוב "מחוץ לקופסא". לא בעצם מממש את הערך שלו.
הורה שאם תשאלו אותו מה חשוב לו עבור ילדיו יאמר ערך העצמאות- שילדיו יהיו עצמאיים אך בפועל מתקשה לתת להם תחומי אחריות, לא מאפשר להם לטעות ועושה הרבה דברים במקומם.
אז איך ערכים קשורים לניהול כיתה?
עצמי! ערכים מובילים להתנהגויות- עלינו לדעת ולזכור אילו ערכים מובילים אותנו בניהול כיתה וחינוך התלמידים.
תלמידים! טכניקה שעוזרת לי לגייס את התלמידים- לברר איתם מהם הערכים שלהם, מה חשוב להם בחיים? ודרך זה לגייס אותם לפעולות שיקדמו את הערכים שלהם.
הורים! עלינו לדעת מהם הערכים של ההורים, במה הם מאמינים? מה חשוב להם? ודרך זה לגייס אותם לשיתוף פעולה, מעורבות ומחויבות לתהליך.
אז איך נדע שאנחנו הולכים בדרך הנכונה?
נוכל להיעזר במצפן הערכי:
1.בירור ערכים- לברר עם עצמי מה חשוב לי? מהם הערכים המשמעותיים עבורי כדמות חינוכית וכאדם.
2. ערך ולא בערך- האם הערכים האלה מתורגמים להתנהגויות? האם אני הלכה למעשה מתנהגת לפי הערך
בו אני מאמינה?
3. התקרבות- האם בהתנהגויות ובבחירות שלי אני מתקרבת לערכים הללו?
4. התרחקות- האם בהתנהגויות ובבחירות שלי אני מתרחקת מהערכים הללו?
שתהיה שנה מלאת עשייה, ערכים ומשמעות:)